پس از به روي کار آمدن الگوريتم پاندا وجود محتواي کپي به يکي از عوامل افت رتبه سايت در نتايج جستجو گوگل تبديل شد؛ استفاده درست از تگ کنونيکال (Canonical) مي تواند موجب جلوگيري از کاهش رتبه شود.


کنونيکال يکي از مهم ترين تگ ها در سئو محسوب مي شود. علت اصلي به وجود آمدن تگ کنونيکال جلوگيري از ايندکس محتوا کپي و مشخص کردن صفحه هدف براي ايندکس توسط گوگل است؛ فرض کنيد شما صاحب يک فروشگاه اينترنتي با بيش از هزاران محصول هستيد، هر کدام از محصول هاي سايت داراي صفحات اضافه رنگ و سايز مورد نظر خود مي باشند در اينجا محصول شما 2 صفحه کپي با يک عنوان در گوگل ايندکس مي شود و هيچ کدام از آنها رتبه اي کسب نمي کنند.


استفاده نادرست از تگ کنونيکال مي تواند باعث بروز پنالتي شود


قبل از هرچيزي بهتر است تا با ساختار اين تگ آشنا شويد کنونيکال بين تگ باز و بسته <Head> بدين صورت قرار ميگيرد:


<link rel="canonical" href="https://seofox.ir/canonical/" />

يکي از اشتباهات رايج ميان سئوکاران استفاده نادرست از تگ کنونيکال است، بهينه سازي نادرست اين تگ موجب ايندکس صفحات اشتباه شده و اتوريتي صفحه اصلي را به نوعي هدر مي دهد.


کاربر اصلي اين تگ ارجاع خزنده گوگل از آدرس هاي زيرشاخه به صفحه اصلي (URL هدف) است، استفاده نادرست از تگ کنونيکال باعث مي شوند تا قدرت بک لينک ها بين صفحات تقسيم شده و هيچ کدام رتبه خوبي در نتايج جستجو گوگل دريافت نکنند.


در چه مواقعي بايد از کنونيکال استفاده کرد؟


در مواقعي که چندين آدرس URL براي يک محتوا ثبت شده باشد بايد از کنونيکال استفاده کرد در ادامه به به اين مي پردازيم که در چه مواقعي بايد از کنونيکال استفاده کرد.



  • URL دايناميک مانند: http://site.com/?post=15?vr=25.

  • در صورت وجود نسخه موبايل مانند m.site.com تمامي آدرس ها بايد کنونيکال شوند به نسخه اصلي.

  • در صورتي که سايت با دو آدرس www و بدون www در دسترس است.

  • در صورتي که سايت با دو آدرس http و https در دسترس است.

  • توليد آدرس هاي اتوماتيک غير بهينه شده توسط CMS.


کاربرد دقيق تگ کنونيکال


فرض کنيد براي محتوا خود با عنوان کمپين تبليغاتي اين URL را ايجاد کرده ايد: mywebiste.com/campain/ در اين حالت تگ کنونيکال موجود در هد HTML بايد بدين صورت باشد:


<link rel="canonical" href="https://mywebsite.com/campain/" />

طبق بررسي هاي انجام شده استفاده از کنونيکال در URL اصلي مشکلي ايجاد نمي کند اگر از سيستم مديريت محتوا هاي آماده مانند وردپرس و جوملا استفاده مي کنيد صفحات به صورت خود به خودي کنونيکال مي شوند به صفحه اصلي خود.


نکته اي که شايد بسياري از سئو کارها رعايت نکنند استفاده از چند تگ کنونيکال در يک صفحه است از نظر فني در HTML آخرين تگ توسط گوگل خوانده و پردازش مي شود.


منبع: تگ کنونيکال (Canonical) چيست چه کاربردي دارد